duminică, 16 august 2009

Nepitoreasca Romanie - Episodul 2: Tara niciunei posibilitati

Esti in clasa a 8a si se apropie admiterea la liceu. Trebuie sa inveti, sa te pregatesti, dar mai intai de toate trebuie sa iti alegi domeniul pe care vrei sa il urmezi, ca sa nu te pregatesti aiurea. Eu am ales informatica la vremea mea si in liceu am facut doua limbaje de programare care erau aproape moarte, dar macar mi-au dezvoltat felul de a gandi "programatoristic".
Se termina si liceul, dai BAC-ul si iar vine o admitere si iar trebuie sa alegi un profil pe care vrei sa il urmezi. Eu am ales Elecronica si Telecomunicatiile, iar din anul 3 - an in care se alege specializarea - am ales Ingineria informatiei, adica iar ceva programare.
Buuuun. Acum ca am creat o atmosfera sa intram in subiect.
Cand am terminat facultatea am fost foarte dezamagit de faptul ca s-au facut multe materii - unele la nivel de generalitate si altele un pic mai mult (adica 2 semestre in loc de unul) - si nu s-a aprofundat niciuna pana la nivelul la care sa imi foloseasca la gasirea unui loc de munca in domeniu. Bineinteles, daca ma angajam trebuia sa am pun iar cu burta pe carte pentru a putea face fata.
Asta e unul din motivele pentru care Romania e in urma altor state, sistemul de invatamant e prost gandit. Stiu ca intr-un liceu din Anglia se fac in jur de 6-7 materii din care una e sportul si alta muzica, astea fiind obligatorii pentru ca relaxeaza elevul. Restul de 5 sunt materii de specialitate, deci unui elev nu i se umple capul cu tot felul de materii de cultura generala care nu isi au rostul la nivelul asta (in cazul meu biologie, geografie, istorie, psihologie, etc.), ci e lasat sa se concentreze pe domeniul pe care l-a ales si acest domeniu e aprofundat bine. Cultura generala se cultiva in clasele 1-8 si cine vrea, poate sa citeasca si singur ce il intereseaza. Acum oricine poate sa caute pe Internet orice, nu mai e ca acum 20 de ani cand scoala si biblioteca erau singurele surse majore de informatie. Poate ati observat, dar Romania a luat mai multe premii la concursuri internationale de cultura generala, deci stam bine la teorie, dar practica ne omoara. O sa spuneti: da, dar la americani e asa si americanii stau foarte prost la cultura generala. Da, asa e, dat nu te angajeaza nimeni pentru cultura generala, cultura generala nu tine de foame si nu ajuta cu nimic comunitatea.
In facultate s-a urmat acelasi principiu, materii multe si niciuna aprofundata. Nu e facultatea locul de unde studentul trebuie sa iasa pregatit pentru a incepe serviciul, pentru a intra in slujba comunitatii? Daca tin bine minte, un studiu a aratat ca 25% din studenti se angajeaza in domeniul in care au diploma. De ce oare? Nu e normal ca daca am ales informatica sa fac 5 materii de informatica in fiecare an si 2 materii de fizica/matematica? Nu e normal ca dupa ce termin facultatea sa stiu bine de tot alea 2-3 limbaje de programare pe care le-am studiat?
La unele facultati nu e asa, stiu, dar cel putin la Politehnica da. O sa mai spuneti ca sunt atatia romani la Microsoft, sau atatia romani hackeri s.a.m.d.. Da, am si eu prieteni si fosti colegi de facultate si liceu care sunt programatori, care au studiat pe cont propriu si inca mai studiaza cand au nevoie, dar ajunge sa fie la fel ca la muzica, trebuie sa ai "ureche muzicala" ca sa prinzi repede notiunile si sa le intelegi, pentru ca nu sta nimeni sa ti le explice dupa ce termini facultatea, citesti dintr-o carte pe care o cumperi de la librarie si angajatorul nu are rabdare cu tine si nu iti da examen in sesiune, el vrea eficienta.
Conluzie: ce sanse are un student in aceste conditii? Nu prea multe.

Niciun comentariu: